به وب سـایت شـخصی و پـایگاه اطلاع رسانی فـرخ عـبدالـه زاده خــوش آمدید.
سامانه پیامکی :
شاید زمانی که برای حمل ذغال سنگ در معادن زیرزمینی از واگن های روباز چرخ دار استفاده می شد، کمتر کسی می توانست تصور کند که این سیستم، روزی به عنوان یکی از پرکاربردترین و مفیدترین ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها مطرح شود.
اولین متروی جهان در سال 1863 در شهر لندن و به طول 6 کیلومتر احداث و مرکز تجاری این شهر را به بخشی از غرب شهر متصل کرد و اکنون، سیستم متروی این شهر، به عنوان وسیع ترین متروی جهان شناخته می شود.
امروزه و با گذشت 152 سال ازآغاز فعالیت اولین خط مترو در جهان، این وسیله به عنوان یکی از نشانه های پیشرفت و توسعه شهرها و کشورها محسوب میگردد و تعداد اندکی از کشورهای جهان هستند که از این تکنولوژی بهره ای ندارند.
اما، طراحی مترو در ایران، در سال 1353 در تهران، شروع شد و شاید بتوان این تاریخ را، زمان رسمی ورود مترو به ایران دانست.
تبریز هم از همان ابتدای فکر تاسیس مترو در ایران، به عنوان یکی از شهرهای کاندید، مد نظر بود تا اینکه برای اولین بار در سال 1369، موضوع مطالعه و احداث قطار شهری در این شهر، در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و نتیجه آن، تصویب احداث 4 خط ریلی درون شهری و یک خط حومه ای بود؛ اما سازمان قطار شهری تبریز در سال 1379 تاسیس شد و مطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز نیز در اواخر سال 1380 آغاز گردید تا این که در نهایت، در جلسه بیست و نهم شورایعالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط 1 قطار شهری تبریز تصویب و عملیات اجرایی خط 1 در سال 1381 آغاز شد.
متن کامل را در ادامه مطلب همراه ما باشید ...
با گذشت 25 سال از اولین جرقه مترو در تبریز، هنوز این قافله به سرمنزلی نرسیده است؛ با این حال، بی انصافی است اگر اقدامات یک سال و نیم اخیر شهرداری در این حوزه را نادیده بگیریم.
با روی کار آمدن شورای چهارم و تغییر مدیریت در شهرداری تبریز، تکمیل و راه اندازی مترو به عنوان یکی از اولویت ها مطرح شد و در اولین قدم، شهرداری تبریز با ترخیص واگن های مترو با ارز آزاد، توانست یک رام از واگن های قطار شهری را به تبریز وارد کند.
در اقدامات بعدی، شهردار تبریز موفق شد با رایزنی ها و ارتباطات ثمربخش، موضوع 900 میلیون دلار فاینانس را به شکل EPCF از طریق چین به طور جدی پیگیری کند و خوشبختانه در این راه مسیر وزارت کشور را نیز طی کند.
از طرفی اگر به رقابت بین کلانشهرها، از جمله اصفهان و شیراز در زمینه راه اندازی مترو نظری بیفکنیم، با درایت های شهردار تبریز، سازمان قطار شهری تبریز چندین منزل از دیگران پیش افتاده است.
بنا به اظهارات دکتر نجفی، در طول 8 سال گذشته، در حوزه احداث مترو، حدود 2هزار میلیارد ریال هزینه شده بود و این در حالی است که شهرداری تبریز تنها در دو سال گذشته به اندازه همین مبلغ، برای تجهیز، تملک و آماده سازی ایستگاه ها و مسیرها اختصاص داده است.
خوشبختانه به نظر می رسد گذشت زمان، خللی در وعده های شهرداری تبریز ایجاد نکرده است و شهردار تبریز، همچنان با جدیت تمام در حال پیگیری و انجام اقدامات لازم در این حوزه است.
همین چندروز پیش در یکی از مراسم های افتتاحیه در تبریز( بهره برداری از فرهنگ سرای خاوران)، شهردار تبریز اعلام کرد که انتقال یک رام دیگر از واگن های قطار شهری تبریز، شامل پنج واگن، از بندرعباس به سمت تبریز آغاز شده است.
بر اساس همین گزارش، علاوهبر پنج واگنی که به زودی به قطار شهری ملحق میشود، اواسط مردادماه نیز شاهد ورود سه رام، معادل 15 واگن خواهیم بود؛ تا به این ترتیب در آیندهای نزدیک امیدوار به آغاز کار مترو باشیم.
علاوه بر این اقدامات اجرایی، شهرداری تبریز برای ایجاد زیرساخت های اساسی مترو نیز، برنامه ریزی کرده است. شهرداری تبریز در اقدامی بسیار کارساز، تصمیم به احداث کارخانه مونتاژ واگن های مترو در خود تبریز نموده که علاوه بر تامین واگن های مورد نیاز برای کلیه خطوط مترو در تبریز، در حوزه اشتغال و ایجاد یک منبع مالی پایدار برای شهرداری نیز موثر خواهدبود.
*****
آن چه در چشم انداز این برنامه ریزی ها و اقدامات به نظر می رسد، اجرای عملیات تملک، حفاری، احداث و تجهیز ایستگاه ها در سیستم قطار شهری تبریز سرعتی در خور توجه یافته و آن چه که به عنوان مدیریت استراتژیک در شهرداری تبریز مطرح است، تا حد قابل قبولی در این حوزه نمود پیدا کرده است.
امیدواریم با رسیدن واگن های موعود به تبریز، شهروندان تبریزی بتوانند حرکت روزانه شان را با کمک چرخ های مترو، آسان تر و راحت تر انجام دهند... و مطمئنیم که این روز، دیر نیست!
- پیوست فایل (عکس ،صدا ،فیلم ،اسناد ، مدارک و ... )
* ابتدا فایل های مورد نظر را آپلود ،سپس لينک مستقيم آنها را کپی نموده و در نظر ارسالی درج نمایید .
● معرفی فرخ عبداله زاده سیه کلان
● تبریز توسعه یافته ترین و زیباترین شهر ایران است
● معرفی تبریز - قسمت اول
● بزرگترین پروژه منطقه ارسباران
● جـــوابـــیه
● انتقاد از گزارش نماینده ورزقان
● سامانه ارتباط مستقيم بامسئولين وزارت كشور و استانداري
● کارنامه نمایندگان ورزقان - خاروانا
● با تغییر عنوان مس سونگون از هرگونه خدمت به ورزقان دریغ شد
● سخنی با نماینده محترم ورزقان
● جنگل های ارسباران، بهشت گمشده ایران زمین
● انتقاد از نماینده محترم شهرستان ورزقان
● معرفی و شماره تلفن تماس دفاتر مدیران،مسوولین و نمایندگان استان
● به تجربه بازنشستگان احترام میگذاریم
● فرمانداران و بخشداران پناهگاه مردم هستند
● تصاویری زیبا از روستای سیه کلان - سری اول
● معرفی مناطق گردشگری شهرستان ورزقان
● تدوین و تصویب سند تدبیر توسعه استان
● چند گزارش تصويري از فرمانداري شهرستان ورزقان
● اختلافات ملکی ناشی از زلزله سال 91 ورزقان
● کارخانه اي که بدون ذوب ماند
● باید به مسئولان فرصت داده شود که کارها را با قدرت به پیش ببرند
● جلسه شورای اقامه نماز شهرستان ورزقان
افراد آنلاین : 16 تعداد نظـرات : بازدید کـل : 6,119,299 |
تمامی حقوق این سایت مرتبط به فرخ عبداله زاده بوده و کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد. |
18.216.150.3 : آي پي شما Safari 5.1 : مرورگر : سيستم عامل |
* خواهشمند است در به کار بردن نام اشخاص اصل ادب و احترام را رعایت فرمایید.
* لطفا دیدگاه های خود را مرتبط با موضوع مطالب درج نمایید.
* نمایش نظرات به معنی تایید یا رد آنها نمیباشد.
* مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده کاربران عزیز میباشد.