سه شنبه 16 اردیبهشت 1404

اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال

به وب سـایت شـخصی و پـایگاه اطلاع رسانی فـرخ عـبدالـه زاده خــوش آمدید.


سامانه پیامکی :

10006762485846

موضوعات
■ اخبار :
□ مقام معظم رهبری
□ ریاست جمهوری
□ قوه قضاییه
□ مجلس شورای اسلامی
□ وزارت کشــــور
□ اســتانداری
□ فـرمانداری
□ بخشداری
□ شـهرداری
□ شورای شهر
□ میراث فرهنگی
□ آموزش و پرورش
□ تبریز
□ ورزقان
□ خاروانـــا
□ سـیه کلان
□ ورزقــان نــیـوز
□ سایر شهرستانها
□ مهمترین خـبرهای روز
□ اخبار امام جمعه محترم
□ جدیدترین خبرهای دولت
□ جدیدترین خبرهای استان
□ جدیدترین خبرهای ورزقان
□ جدیدترین خبرهای کلیبر
□ جدیدترین خبرهای اهر
□ اخبار مس سونگون
□ اخبار روستاها
□ بـسیج
■ اخبار اختصاصی انتخابات :
□ مجلس شورای اسلامی تبریز
□ شورای اسلامی شهر تبریز
□ مجلس شورای اسلامی ورزقان
■ معرفی شخصیت ها :
□ مقام ریاست جمهوری
□ مجلس شواری اسلامی
□ شورای اسلامی شهر و روستا
□ چهره های شناخته شده
■ معرفی مناطق جغرافیایی :
□ کشور عزیزمان ایران
□ استان آذربایجان شرقی
□ شهرستان های آذربایجان شرقی
□ روستاهای شهرستان ورزقان
■ گالری عکس :
□ طبیعت آذربایجان
□ روستای سيه کلان
■ یادداشت ها
□ عبداله زاده
■ مناسبت ها :
□ تبریـــک
□ تسلیت
مطالب اختصاصی


متروی تـبریز، در ایستگاه چندم است؟
گزارشی از وضعیت مجموعه قطار شهری تـبریز؛

ایستگاه ائل گلی مترو تبریز

شاید زمانی که برای حمل ذغال سنگ در معادن زیرزمینی از واگن های روباز چرخ دار استفاده می شد، کمتر کسی می توانست تصور کند که این سیستم، روزی به عنوان یکی از پرکاربردترین و مفیدترین ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها مطرح شود.

 اولین متروی جهان در سال 1863 در شهر لندن و به طول 6 کیلومتر احداث و مرکز تجاری این شهر را به بخشی از غرب شهر متصل کرد و اکنون، سیستم متروی این شهر، به عنوان وسیع ترین متروی جهان شناخته می شود.

امروزه و با گذشت 152 سال ازآغاز فعالیت اولین خط مترو در جهان، این وسیله به عنوان یکی از نشانه های پیشرفت و توسعه شهرها و کشورها محسوب میگردد و تعداد اندکی از کشورهای جهان هستند که از این تکنولوژی بهره ای ندارند.

اما، طراحی مترو در ایران، در سال 1353 در تهران، شروع شد و شاید بتوان  این تاریخ را، زمان رسمی ورود مترو به ایران دانست.

تبریز هم از همان ابتدای فکر تاسیس مترو در ایران، به عنوان یکی از شهرهای کاندید، مد نظر بود تا اینکه برای اولین بار در سال 1369، موضوع مطالعه و احداث قطار شهری در این شهر، در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و نتیجه آن، تصویب احداث 4 خط ریلی درون شهری و یک خط حومه ای بود؛ اما سازمان قطار شهری تبریز در سال 1379 تاسیس شد و مطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز  نیز در اواخر سال 1380 آغاز گردید تا این که در نهایت، در جلسه بیست و نهم شورایعالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط 1 قطار شهری تبریز تصویب و عملیات اجرایی خط 1 در سال  1381 آغاز شد.

متن کامل را در ادامه مطلب همراه ما باشید ...

 

با گذشت 25 سال از اولین جرقه مترو در تبریز، هنوز این قافله به سرمنزلی نرسیده است؛ با این حال، بی انصافی است اگر اقدامات یک سال و نیم اخیر شهرداری در این حوزه را نادیده بگیریم.

با روی کار آمدن شورای چهارم و تغییر مدیریت در شهرداری تبریز، تکمیل و راه اندازی مترو به عنوان یکی از اولویت ها مطرح شد و در اولین قدم، شهرداری تبریز با ترخیص واگن های مترو با ارز آزاد، توانست یک رام از واگن های قطار شهری را به تبریز وارد کند.

در اقدامات بعدی، شهردار تبریز موفق شد با رایزنی ها و ارتباطات ثمربخش، موضوع 900 میلیون دلار فاینانس را به شکل EPCF از طریق چین به طور جدی پیگیری کند و خوشبختانه در این راه مسیر وزارت کشور را نیز طی کند.

از طرفی اگر به رقابت بین کلانشهرها، از جمله اصفهان و شیراز در زمینه راه اندازی مترو نظری بیفکنیم، با درایت های شهردار تبریز، سازمان قطار شهری تبریز چندین منزل از دیگران پیش افتاده است.

بنا به اظهارات دکتر نجفی، در طول 8 سال گذشته، در حوزه احداث مترو، حدود 2هزار میلیارد ریال هزینه شده بود و این در حالی است که شهرداری تبریز تنها در دو سال گذشته به اندازه همین مبلغ، برای تجهیز، تملک و آماده سازی ایستگاه ها و مسیرها اختصاص داده است.

خوشبختانه به نظر می رسد گذشت زمان، خللی در وعده های شهرداری تبریز ایجاد نکرده است و شهردار تبریز، همچنان با جدیت تمام در حال پیگیری و انجام اقدامات لازم در این حوزه است.

همین چندروز پیش در یکی از مراسم های افتتاحیه در تبریز( بهره برداری از فرهنگ سرای خاوران)، شهردار تبریز اعلام کرد که انتقال یک رام دیگر از واگن های قطار شهری تبریز، شامل پنج واگن، از بندرعباس به سمت تبریز آغاز شده است.

بر اساس همین گزارش، علاوه‌بر پنج واگنی که به زودی به قطار شهری ملحق می‌شود، اواسط مردادماه نیز شاهد ورود سه رام، معادل 15 واگن خواهیم بود؛ تا به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک امیدوار به آغاز کار مترو باشیم.

علاوه بر این اقدامات اجرایی، شهرداری تبریز برای ایجاد زیرساخت های اساسی مترو نیز، برنامه ریزی کرده است. شهرداری تبریز در اقدامی بسیار کارساز، تصمیم به احداث کارخانه مونتاژ واگن های مترو در خود تبریز نموده که علاوه بر تامین واگن های مورد نیاز برای کلیه خطوط مترو در تبریز، در حوزه اشتغال و ایجاد یک منبع مالی پایدار برای شهرداری نیز موثر خواهدبود.

                                                            *****              

 آن چه در چشم انداز این برنامه ریزی ها و اقدامات به نظر می رسد، اجرای عملیات تملک، حفاری، احداث و تجهیز ایستگاه ها در سیستم قطار شهری تبریز سرعتی در خور توجه یافته و آن چه که به عنوان مدیریت استراتژیک در شهرداری تبریز مطرح است، تا حد قابل قبولی در این حوزه نمود پیدا کرده است.

امیدواریم با رسیدن واگن های موعود به تبریز، شهروندان تبریزی بتوانند حرکت روزانه شان را با کمک چرخ های مترو، آسان تر و راحت تر انجام دهند... و مطمئنیم که این روز، دیر نیست!

* شهریار نیوز


ارسال نظر برای این مطلب
توجه :
* خواهشمند است در به کار بردن نام اشخاص اصل ادب و احترام را رعایت فرمایید.
* لطفا دیدگاه های خود را مرتبط با موضوع مطالب درج نمایید.
* نمایش نظرات به معنی تایید یا رد آنها نمیباشد.
* مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده کاربران عزیز میباشد.

کد امنیتی رفرش

- پیوست فایل (عکس ،صدا ،فیلم ،اسناد ، مدارک و ... )

* ابتدا فایل های مورد نظر را آپلود ،سپس لينک مستقيم آنها را کپی نموده و در نظر ارسالی درج نمایید .

احادیث و کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام
آرشيو
اشتغالزایی

ارس فورج - گروه صنعتی ارس فرمان تبریز

QR Contact

QR Code -Abdolahzadeh.ir



افراد آنلاین : 16
تعداد نظـرات :
بازدید کـل : 6,119,299

تمامی حقوق این سایت مرتبط به فرخ عبداله زاده بوده و کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد.
توجه : کاربر گرامی فعالیت شما در این سایت ثبت شده و قابل پیگیری می باشد.
Copyright © 2019

18.216.150.3 : آي پي شما
Safari 5.1 : مرورگر
: سيستم عامل