دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال

به وب سـایت شـخصی و پـایگاه اطلاع رسانی فـرخ عـبدالـه زاده خــوش آمدید.


سامانه پیامکی :

10006762485846

موضوعات
■ اخبار :
□ مقام معظم رهبری
□ ریاست جمهوری
□ قوه قضاییه
□ مجلس شورای اسلامی
□ وزارت کشــــور
□ اســتانداری
□ فـرمانداری
□ بخشداری
□ شـهرداری
□ شورای شهر
□ میراث فرهنگی
□ آموزش و پرورش
□ تبریز
□ ورزقان
□ خاروانـــا
□ سـیه کلان
□ ورزقــان نــیـوز
□ سایر شهرستانها
□ مهمترین خـبرهای روز
□ اخبار امام جمعه محترم
□ جدیدترین خبرهای دولت
□ جدیدترین خبرهای استان
□ جدیدترین خبرهای ورزقان
□ جدیدترین خبرهای کلیبر
□ جدیدترین خبرهای اهر
□ اخبار مس سونگون
□ اخبار روستاها
□ بـسیج
■ اخبار اختصاصی انتخابات :
□ مجلس شورای اسلامی تبریز
□ شورای اسلامی شهر تبریز
□ مجلس شورای اسلامی ورزقان
■ معرفی شخصیت ها :
□ مقام ریاست جمهوری
□ مجلس شواری اسلامی
□ شورای اسلامی شهر و روستا
□ چهره های شناخته شده
■ معرفی مناطق جغرافیایی :
□ کشور عزیزمان ایران
□ استان آذربایجان شرقی
□ شهرستان های آذربایجان شرقی
□ روستاهای شهرستان ورزقان
■ گالری عکس :
□ طبیعت آذربایجان
□ روستای سيه کلان
■ یادداشت ها
□ عبداله زاده
■ مناسبت ها :
□ تبریـــک
□ تسلیت
مطالب اختصاصی

دسته : تسلیت ,

مقاله چهارم:

نگاهي تاريخي به عزاداري محرم از آل بويه تا امروز در ايران

نگاهي به سير تاريخي عزاداري در ايام محرم نشان مي‌دهد اين مراسم از فرداي روز عاشورا تا همين امروز، دوران و شيوه هاي زيادي را به خود ديده است.ايرانيان براي اولين بار در زمان حکومت آل بويه به صورت رسمي دهه اول محرم را در عزاي امام حسين(ع) قرار دادند. " اي فرزندانم به شيعيانم سلام مرا برسان و به آنان بگو پدرم غريب و دور از وطن و در راه خدا شهيد شد او را ندبه کنيد و بر او گريه و عزاداري نماييد" اين جمله اي است که بزرگ شهيد دشت کربلا در آخرين لحظات قبل از شهادت به فرزندش امام زين العابدين (ع) گفت.

دستور امام بر زمين نماند و از عصر روز عاشورا تا همين امروز، شيعيان شيفته امام حسين(ع) در سالروز شهادت او همچون عزاداراني که تازه عزيزي از دست داده باشند گريه و زاري مي کنند.

حضرت زينب(س) در کربلا، کوفه و شام، ام سلمه همسر پيامبر در مدينه، جابرابن عبدالله انصاري در کربلا و آل بويه در ري اولين کساني بودند که سنت عزاداري براي امام را در نقاط مختلف مرسوم کردند، پس از آنها عزاي حسين(ع) هر روز و هر سال پر رونق تر، فراگيرتر و حزن انگيزتر شده است.

در ادامه مطلب بقیه متن را به همراه نمونه عزاداری شاه حسين مطالعه نمایید ...

در سرزمين هاي اسلامي و به خصوص ايران اولين باري که عزاداري براي امام سوم شيعيان مرسوم شد در سالگشت حادثه عاشورا و در زمان حکومت خاندان آل بويه از خاندان اصيل ايراني و شيعي ساکن منطقه ديلمان ايران بود.

به گزارش ميراث فرهنگي، تا پيش از آن، شيعه قدرت سياسي را در دست نداشت و با به قدرت رسيدن آل بويه، شيعيان توانستند عزاداري علني داشته باشند و معزالدوله ديلمي که پايه گذار آل بويه عراق، خوزستان و کرمان بود دستور داد در روز عاشورا همه بازارها تعطيل شود و مردم در بيرون از منازل عزاداري کنند.

تاريخ نگاران معتقدند اولين دسته عزاداري که به طور رسمي در خيابان ها مرثيه خواني، مقتل خواني و عزاداري کردند مربوط به اين دوره است؛ اين نوع عزاداري تا پايان حکومت آل بويه مرسوم بود.

پس از آن، عزاداري سالروز حادثه عاشورا از حالت رسمي و عمومي به خانه ها محدود شد، تا اينکه حکومت صفويان ظهور کرد.

زماني که شاه اسماعيل به کمک قزلباش‌ها (چند قبيله بودند که ائتلاف آنها را قزلباش مي گويند) در ايران به حکومت مي رسد و دولت صفويه را تاسيس مي‌کند براي اولين بار در تبريز مذهب شيعه را مذهب رسمي دولتش اعلام مي کند، عزاداري امام حسين (ع) از همان تاريخ دوباره به عنوان يک رسم رونق خاصي مي گيرد. قزلباش ها که نيروي نظامي دولت را تشکيل مي دادند همراه با اسب ، شمشير، کتل، سنج و طبل در ايام محرم همراه مردم عزاداري مي کردند.

نمونه اين عزاداري در اطراف آذربايجان هنوز مرسوم است که به آن شاخ سين( شاه حسين) مي گويند، شاخ سين يک گونه عزاداري است که نظم خاصي دارد و افراد در کنار هم قرار مي گيرند و با نظم خاصي همراه با به دست گرفتن شمشير و با آهنگي که با نواخته شدن طبل ها ساخته مي شود و با سرودن اشعار حماسي و آهنگين مراسم را ادامه مي دهند.

بعدها که صفويه بر کل ايران مسلط مي شود و مذهب رسمي ايران شيعه مي شود کم کم گونه هاي ديگر عزاداري اضافه مي شود مانند گونه هاي شاخ سين(شاه حسين) که عزاداري حماسي است و پس از آن زنجير زني نيز اضافه شد؛ البته برخي منشا آن را از هند و پاکستان مي دانند.

اما سينه زني نيز با نظم و دسته هاي خاص در دوره صفويه رواج پيدا مي کند و دسته ها و هيات هاي عزاداري به راه مي افتند و اشعار خاصي براي عزاداران در اين دوره اضافه مي شود.

پس از صفويان در دوره هاي زنديه و قاجار نيز اين مراسم دهه محرم و عاشورا همچنان پر رونق باقي ماند به عنوان نمونه در دوره زنديه چون شخص کريم خان مقيد به آداب و رسوم مذهبي بود مراسم عزاداري برگزار مي کرد.

در دوره قاجار نيز(که علماي بزرگ نفوذ فراوان داشتند)به تقليد از شاهان گذشته اين مراسم گسترده تر شد، خصوصا در عهد ناصري دهه اول محرم، عزاداري و حرکت دسته ها در مساجد و تکايا و برگزاري مراسم ديگر به اوج خود رسيد که عامل اصلي اين امور علماي بزرگ شيعه بودند که در تهران و شهرستان ها اين آيين را همراه با اطعام و پذيرايي از عزاداران سيد الشهدا رواج دادند.

دوران قاجار اما سرآغاز بر آمدن سبک و شيوه هاي نويني در مراسم عزاداري محرم و عاشورا بود، چرا که از اين تاريخ نوع جديدي از عزاداري به نام شبيه خواني به مراسم ها اضافه شد بر اين اساس در عزاداري به برپايي مراسم به منظور بازسازي حادثه عاشورا مي پرداختند و عده اي مانند تئاترهاي امروزي نقش افراد را بازي مي کردند البته اين نوع عزاداري شعرهاي خاص خودش را داشت و اين گونه عزاداري در دوره قاجاريه و فتحعلي شاه بيش از هر زمان ديگري رواج پيدا کرد.

شبيه خواني به خصوص در زمان فتحعلي شاه و ناصرالدين شاه با برپايي تکيه و ساختمان هايي که به منظور تعزيه خواني تاسيس شده بودند رسم و رسوم و شيوه خاص خودش را پيدا کرد. در سال 1248 شمسي به دستور ناصرالدين شاه قاجار، تکيه دولت با گنجايش 20 هزار تماشاگر ساخته شد.

پس از قاجاريان و با تخت نشستن رضا شاه پهلوي، دوره رکود هيات هاي عزاداري شروع شد، در اين دوره تکيه ها بسته و عزاداري ممنوع شد و اين رويکرد منجر به آن شد که گونه ديگري از عزاداري در قالب هيات هاي عزاداري خانگي رونق يابند و اين جلسات به صورت هفتگي و ماهانه برقرار شود.

در دوره پهلوي دوم محمد رضا شاه هر چه کرد نتوانست با قدرت و تاثير گذاري هيات هاي مذهبي و دهه محرم مقابله کند به گونه اي که به باور بسياري کليد انقلاب اسلامي از آن زمان زده شد. علاوه بر اين راهپيمايي ميليوني در تهران و سراسر ايران در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني در سال57 به مثابه تير خلاصي بود به حکومت شاهنشاهي، که پايان آن را حتمي کرد.

پيروز شدن انقلاب همچون دميدن خون تازه اي در رگ هاي شيعيان و سنت هاي عاشورايي بود، از آن تاريخ تا کنون همه شيوه هاي مقبول و مرسوم عزاداري در نقاط مختلف ايران پياده و اجرا مي شود.

* پايگاه خبري پليس


ارسال نظر برای این مطلب
توجه :
* خواهشمند است در به کار بردن نام اشخاص اصل ادب و احترام را رعایت فرمایید.
* لطفا دیدگاه های خود را مرتبط با موضوع مطالب درج نمایید.
* نمایش نظرات به معنی تایید یا رد آنها نمیباشد.
* مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده کاربران عزیز میباشد.
نويسنده ديدگاه :

احمد

1393/08/05 ، 19:54
باسلام
نتایج نهایی مس سونگون کی اعلام میشه؟
پاسخ : سلام و تشکر از بازدید جنابعالی ،
متاسفانه زمان دقیقی اعلام نشده است ،در صورت اعلام نتایج نهایی اطلاع رسانی خواهیم نمود .

کد امنیتی رفرش

- پیوست فایل (عکس ،صدا ،فیلم ،اسناد ، مدارک و ... )

* ابتدا فایل های مورد نظر را آپلود ،سپس لينک مستقيم آنها را کپی نموده و در نظر ارسالی درج نمایید .

احادیث و کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام
آرشيو
اشتغالزایی

ارس فورج - گروه صنعتی ارس فرمان تبریز

QR Contact

QR Code -Abdolahzadeh.ir



افراد آنلاین : 57
تعداد نظـرات :
بازدید کـل : 5,250,448

تمامی حقوق این سایت مرتبط به فرخ عبداله زاده بوده و کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد.
توجه : کاربر گرامی فعالیت شما در این سایت ثبت شده و قابل پیگیری می باشد.
Copyright © 2019

3.141.45.253 : آي پي شما
Safari 5.1 : مرورگر
: سيستم عامل