به وب سـایت شـخصی و پـایگاه اطلاع رسانی فـرخ عـبدالـه زاده خــوش آمدید.
سامانه پیامکی :
تشکیل ستاد امنیت اجتماعی در قوه قضاییه
رییس مجلس شورای اسلامی از تشکیل ستاد امنیت اجتماعی در قوه قضاییه با همکاری پلیس، وزارت کشور و وزارت اطلاعات خبر داد.
علی لاریجانی در اولین گردهمایی استانداران دولت یازدهم با تاکید بر لزوم توجه به امنیت اجتماعی و روانی در جامعه، گفت: اخیرا در جلسه سران قوا در این رابطه بحث شد و بنا شد ستادی در قوه قضاییه با همکاری پلیس، وزارت کشور و وزارت اطلاعات تشکیل شود.
وی با بیان اینکه ایران امنترین کشور منطقه است، خاطرنشان کرد: در منطقه ما کشورها به نحوی درگیریهای امنیتی دارند اما در جمهوری اسلامی ایران و با همه سر و صداهایی که علیه ما به راه انداختهاند اقتدار و هوشیاری نیروها باعث شده امنیت قابل قبولی در کشور وجود داشته باشد.
بقیه متن را در ادامه مطلب مطالعه نمایید ...
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه امنیت اجتماعی البته ناهنجاریهایی مثل زورگیری، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف وجود دارد که باید خیلی آنها را جدی گرفت زیرا اینها امنیت روانی جامعه را به هم میزند و باید به آن بها داد.
لاریجانی یادآور شد: درست است که ما برای مقابله با سرقت مسلحانه، شدت عمل به خرج میدهیم اما ارتکاب این جرایم باید جنبه بازدارندگی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ناهنجاریهای اجتماعی دیگری است که میتواند در امنیت کشور اختلال ایجاد کنند از جمله قاچاق موادمخدر و اشاعه موادمخدر صنعتی که شاید بعضا ریشه اقتصادی و بیکاری داشته باشد اما باید توجه ویژهای داشت و از وقوع این مسائل جلوگیری کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برخی جریانات افراطی برای ترویج افراطیگری، خواستار توجه بیش از پیش استانداران به این موضوع شد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور از نظر اقتصادی مناسب نیست، تصریح کرد: این موضوع در سطح دیپلماسی و مذاکرات هم تاثیرگذار است، اگر توان ملی ما از نظر اقتصادی بالا برود این در رفتار کشورهای دیگر در مذاکرات اثر خواهد گذاشت، عارضه کوچکی نیست که ما دچار رکود تورمی هستیم و این در مسائل بینالمللی تاثیر دارد.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم کشور ما سالانه 150 میلیارد دلار از عایدات نفت و گاز بهرهمند میشود، اظهار کرد: ما از مجموع مصرف داخلی و صادرات نفت و گاز این مقدار استفاده میکنیم در حالیکه خیلی از کشورها یک دلار هم از این محل عایدی ندارند اما کشورشان از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارد، ما امکاناتی داریم که از آن به درستی استفاده نمیکنیم و این موضوع اینقدر قابل توجه است که بین 180 کشور از نظر رتبه کسب و کار، 152 هستیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این شرایط با برداشته شدن تحریمها هم تغییر زیادی ایجاد نمیشود، تصریح کرد: پیشبینی عملکرد ما از بودجه جاری و عمرانی امسال حداکثر 140 هزار میلیارد تومان خواهد بود، اگر فرض کنیم که تا 20 درصد رشد طبیعی وجود داشته باشد این رقم 168 هزار میلیارد دلار خواهد شد اما در لایحه بودجه 93 بدون بودجه هدفمندی، بودجه عمومی 195 هزار میلیارد تومان دیده شده که با درآمدهای اختصاصی 216 هزار میلیارد تومان میشود و این یعنی ما حداقل 25 هزار میلیارد تومان بیش از پیشبینی واقعی بودجه را دیدهایم.
وی کسری بودجه را بدترین ریشه تورم عنوان و خاطرنشان کرد: رهبری بارها بر کاهش هزینهها، صرفهجویی و افزایش بهرهوری تاکید کردهاند اما اثرات این را در بودجه نمیبینیم، این موضوع نیاز به عزم ملی دارد و استانداران میتوانند نقش مهمی در کاهش هزینهها ایجاد کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع استانداران دولت یازدهم، استانداران را نمایندگان عالی قوه مجریه در استانها خواند و افزود: استانداران اختیارات وسیعی دارند و توقعات از آن هم بسیار زیاد است البته شاید در یک نگاه بشود حتی اختیارات استانداران را افزایش داد.
وی افزود: اگر این رویکرد وجود داشته باشد که از تمرکز امور در مرکز کشور کاسته شود که عقلایی هم هست، در این صورت کارها تسهیل میشود و سرعت خواهد گرفت، البته در وضعیت فعلی هم اگر از ظرفیت استانداریها به خوبی استفاده شود اختیارات خوبی دارند.
لاریجانی با تاکید بر لزوم فراهم شدن زمینه همگرایی در استانها، تصریح کرد: اوقات مسئولین استانی نباید صرف سایش با یکدیگر و کشمکش سیاسی شود. ما در سالهای قبل این وضعیت را داشتیم و ظرفیتسوزی شد. باید از تجربیات استفاده کرد چرا که نگاه ایجاد همگرایی بین نیروهای سیاسی، کاردان و نخبه امری است که احتیاج دارد انسان خود را مقید به آن بداند وگرنه همیشه اختلاف نظر وجود دارد اما این نباید باعث شود که از ظرفیت نخبگان استفاده نشود.
وی ادامه داد: آنچه از استانداران برای مردم میماند، عملکرد آنهاست وگرنه اینکه مشتی حسین را نصب کنیم و مشتی حسن را برداریم ماندگار نیست، توصیه اول من این است که استانداران وقتشان را صرف امور مهم کنند و خصوصا گرفتار خطبازی نشوند، خطبازی نه مشکلی از جریانات سیاسی حل کرده و نه مردم.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما هرگاه در سیاست شلاقی عمل کردهایم مردم به طرف دیگر رای دادهاند و این یک تجربه کلی بعد از پیروزی انقلاب است بنابراین داشتن یک سعه صدر برای استفاده از نخبگان در سطح استان و در سطح ملی قاعدهای عقلایی است که باعث ارتقای کشور و افزایش توان ملی میشود.
وی با تاکید بر لزوم ارزیابی دقیق استانداران از وضعیت استانها و اولویتبندی برای اقدامات اجرایی، تصریح کرد: در این صورت میتوانید مستمرا جلو بروید وگرنه دچار روزمرگی خواهید شد، استانداری یک پست استراتژیک است و گرفتار شدن در امور تاکتیکی خرد استانداران را از وظایف اصلیشان باز میدارد، این احتیاج به یک نگاه عام فراگیر، اولویتهای روشن و پیگیری مستمر دارد و حتما امکانپذیر است.
نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه سطح نخبگی در استانها قابل قبول است، ادامه داد: در سطح ملی توجه خوبی به این موضوع نشده اما استانداران میتوانند از حضور نخبگان در استانها استفاده کنند و این پایهای برای آمایش سرزمینی خواهد شد که ما آن را در برنامهها مینویسیم اما اجرایی نمیشود.
لاریجانی بهرهگیری از نیروهای مردمی را از دیگر اقدامات مورد نیاز استانداران عنوان کرد و گفت: باید قبول کنیم که با امور دیوانی و متمرکز، وضعیت کشور به خوبی جلو نمیرود، باید سعی کنیم کارها را واگذار کنیم، تقسیم کار درستی انجام دهیم و به نیروها اعتماد کنیم، نه اینکه با چند اشتباه برخورد تند و خشنی داشته باشیم و افراد را عزل کنیم.
وی با بیان اینکه دولتی بودن اقتصاد از گرفتاریهای مهم در این حوزه است، اظهار کرد: استانداران باید در مناطق خود روحیه همکاری با سایر قوا را ترویج کنند. با نمایندگان مجلس در استانها، نمایندگان قوه قضاییه و نماینده ولی فقیه هماهنگ باشند چرا که بدون ایجاد هماهنگی بین این شخصیتهای حقوقی، توسعه پایدار و روشن صورت نمیگیرد، ما تجربههای مختلفی داشتیم که وقتی این هماهنگیها صورت نمیگرفت کارها هم به درستی پیش نمیرفت.
رییس مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت قوای مختلف را نوعی رشد مدیریتی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه اکنون بین مجلس و دولت روابط صمیمانه و متعادلی وجود دارد، مجلس معتقد به حمایت از دولت است و شئون دولت را در حوزه دیپلماسی، مسائل اقتصادی و سایر شئون معقول و سنجیده میداند، وزرا هم خدوم و باتجربه هستند و ما امیدواریم با سرعت بیشتری مشکلات اقتصادی کشور سامان یابد.
لاریجانی اضافه کرد: ممکن است در مجلس به دلیل وجود آرای مختلف برخی ایرادها به دولت وارد شود و برخی سبکها را نپسندند، این مسائل همیشه است اما در کل حرکت مجلس موید حرکت دولت در بخشهای مختلف است.
وی با تقدیر از ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس و همچنین اجرای قانون از سوی دولت، تاکید کرد: کشور باید بر اساس قانون اداره شود، در مجلس هم بعد از ارائه بودجه، کمیسیونهای تخصصی، مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات نظرات خود را ارائه کردهاند و کمیسیون تلفیق هم بررسی خود را آغاز کرده و کلیات بودجه را به تصویب رسانده است. تلاش ما این است که در بهمن ماه کار بودجه را در مجلس تمام کنیم تا پیش از آغاز سال نو فرصت تنظیم آییننامه وجود داشته باشد و کشور در سال جدید با دستورالعمل روشن اداره شود.
لاریجانی با اشاره به تحولات منطقهای و بینالمللی، اظهار کرد: در صحنه منطقهای شرایط امروز خیلی پرتحرک و پرتحول شده است، در گذشته این مقدار تحولات کلان در منطقه را شاهد نبودیم، امروز در فراز و فرودهای منطقه مسالهسازیها، دعواهای تسنعی و بحرانسازیها نقشآفرینی ایران ممتاز و مقتدرانه بوده و موقع به ثمر نشستن استقامت ایران در مسائل منطقهای است و باید از این نقش استفاده کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاستهای دولت یازدهم در عرصههای بینالمللی، نگاه خود در صحنه بینالمللی را امیدوارکننده دانست و یادآور شد: با فضایی که برای تحرک فراهم شد از این فرصت استفاده نسبتا خوبی صورت گرفت، باید از این فرصت بیشتر بهره گرفت، در مذاکرات اخیر و مساله هستهیی هم رویت میشد که شرایط ما در صحنه بینالملل در حال تغییر است. ما باید تلاش کنیم از این شرایط بهره بگیریم و از مزیتهای کشورمان به درستی استفاده کنیم. در این مسیر باید طراحی دقیقی برای مذاکرات داشته باشیم چرا که با این اصول حرکت مثبتی را پیشرو خواهیم داشت.
وی درباره سیاست داخلی دولت یازدهم نیز تاکید کرد: به نظر میرسد ما دو دوره کاملا متفاوت را در صحنه سیاست داخلی تجربه کردهایم که از مجموع این تجربیات هم نیروهای سیاسی توجه بیشتری پیدا کردهاند و هم دولت جدید و شعار اعتدال میتواند به درستی جلو برود و فضای آرایش سیاسی داخلی را به سمت آرامش مستدام پیش ببرد تا فضا برای کار و تلاش بیشتر در جهت توسعه فراهم شود. این سوگیری خوب است گرچه باید رفتارها قدری دقیقتر باشد و اعتدال سیاسی محقق شود که من این وضعیت را مثبت میبینم.
رییس قوه مقننه در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع استانداران دولت یازدهم با اشاره به تلاش مجلس برای تسهیل امکان سرمایهگذاری بخش خصوصی در بودجه سال آینده، یادآور شد: ما در مجلس در حوزه تقنین و شما هم در حوزه اجرا در این مسیر گام برداریم، باید تلاش کنیم از ظرفیت واحدهای خالی استفاده و آنها را تکمیل کنیم. ما در بسیاری از شهرها برای شهرکهای صنعتی، سرمایهگذاری زیربنایی کردیم. ماشینآلات و تجهیزات خریداری کردهایم اما گاهی از 50 درصد ظرفیت این واحدها استفاده نمیشود.
لاریجانی سرمایه در گردش را نیاز اصلی شهرکهای صنعتی دانست و گفت: این مساله به معوقات برخی از واحدها برمیگردد، ما مقرر کرده بودیم که دولت این بدهی را به تعویق بیندازد و آن را در چند سال تقسیم کند اما این کار انجام نشده و این وضعیت در صنعت و کشاورزی وجود دارد، ما تلاش داریم در بودجه سال آینده به نحوی سرمایه بانکها را افزایش بدهیم تا آنها بتوانند به کارهای تولیدی تسهیلات بدهند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به در اولویت قرار گرفتن طرحهایی با پیشرفت بیشتر در لایحه بودجه، اظهار کرد: این گام خوبی بوده که دولت برداشته تا از طرحهای بالای 80 درصد بهرهبرداری کند و ما این را حرکت پسندیدهای میدانیم و در مجلس از آن حمایت میکنیم.
وی با بیان اینکه طرحهای عمرانی عموما دچار توقف شدهاند، یادآور شد: همانطور که رییسجمهور هم در گزارش خود گفتند 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگزده داریم که اگر رقم دقیقی باشد بیست سالی تا بهرهبرداری از آنها به طول میانجامد، ما باید اجازه دهیم دولت این پروژهها را به بخش خصوصی واگذار کند و در این زمینه سخت نگیریم، اگر قرار است بیمارستانی 20 سال دیگر با بودجه عمرانی تکمیل شود اجازه دهیم اطباء آن شهر این بیمارستان را بسازند. حتی اگر بعضی از این پروژهها را مجانی بدهیم به نفعمان است زیرا مردم از آنها استفاده میکنند.
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به وجود پروژههای ورزشی کلنگ خورده ادامه داد: این پروژهها را باید حذف کرد یا آنها را باید با شرایط سهل واگذار کرد. این بار سنگینی است که مانده و باید علاجی برای آن پیدا کنیم. ما در مجلس این فضا را به وجود میآوریم زیرا معتقدیم باید دست دولت را برای واگذاری پروژهها به بخش خصوصی باز گذاشت.
لاریجانی با تاکید بر لزوم خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک گندم، برنج و پروتین، تصریح کرد: با توطئههای بیرونی و مشکلات منطقهای باید نزدیک به خودکفایی حرکت کنیم. وزیر کشاورزی هم آمادگی تحقق این امر را دارد که باید در این مسیر به این وزارتخانه کمک کرد و تسهیلات مناسبی برای بخش کشاورزی در نظر گرفت.
وی با اشاره به وجود مزیتهایی در حوزه نفت، گاز، معادن، پتروشیمی، دریا و محصولات باغبانی، گفت: باید به این نقاط که مزیتهای ماست و درآمد ایجاد میکند توجه خاصی داشته باشیم، مخصوصا در مورد منابع مشترک نفتی و گازی در بودجه تلاش میکنیم که امکان فراخی را برای سرمایهگذاری فراهم کنیم که حتی اگر کمی بیش از حد خوشبینانه باشد هم عیبی ندارد. با توجه به وجود رقبای منطقهای باید فضا را باز کرد، در این زمینه پیشنهادی را آماده کردهایم تا در بودجه آن را مطرح کنیم که به نظر میرسد از نظر منافع ملی اهمیت زیادی خواهد داشت.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه معادن اقدامات کافی صورت نگرفته، اظهار کرد: عموما معادن ما بکر هستند و باید رویکرد جدیدی برای استفاده از آنها داشته باشیم، قانونی در این رابطه تصویب شده اما به درستی اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه ایران از امکان ترانزیت و دریا به درستی استفاده نمیکند، گفت: ما کشوری هستیم که مرزهای شمالی و جنوبیمان دریاست اما استفاده صحیحی از آن نداریم. باید کار همهجانبهای از نظر سرمایهگذاری در این زمینه انجام شود.
لاریجانی در ادامه از استانداران خواست تا مزیتها و امکانات استان را بررسی کنند و همایشی را در هر استان برای سرمایهگذاری و بهرهبرداری از امکانات استان تعریف کنند تا سرمایهگذاران داخلی و خارجی دعوت به سرمایهگذاری شوند.
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به علاقه سرمایهگذاران منطقهای برای سرمایهگذاری در ایران، اظهار کرد: هم دولت و هم مجلس برای فراهم کردن تسهیلات در این زمینه همفکر هستند، استانداران هم میتوانند با تجربه و شناختشان سرمایهگذاران را جذب کنند چرا که بدون این امر رشد قابل توجهی در توسعه منطقهای نخواهیم داشت.
رییس مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه اجرای هدفمندی یارانهها در سال آینده، تاکید کرد: در لایحه بودجه چیزی در این رابطه نیامده و دولت علاقه داشت بیشتر درباره این موضوع کار کند، اما من شنیدم که امروز مشغول مباحثاتی هستند و فردا نتیجه را با دوستانی از مجلس در میان میگذارند و ما خوشحالیم که دولت زودتر در این رابطه به نتیجه میرسد.
وی اضافه کرد: تجربه گذشته نشان داد که باید در روش اجرای هدفمندی مسیر دقیقتری طی شود، ما حتما باید از ظرفیت اجرای قانون هدفمندی برای حل مشکلات اصلی استفاده کنیم، مثلا مسئولان در حوزه بهداشت و درمان میگویند اگر 10 هزار میلیارد تومان به آنها اعتبار تخصیص داده شود بهداشت و درمان تقریبا مجانی خواهد شد. میارزد که ما جراحی اقتصادی کنیم اما در مقابل بهداشت و درمان رایگان شود.
رییس قوه مقننه توجه به بیمه بیکاری و تولید را از دیگر ملزومات اجرای قانون هدفمندی دانست و اظهار کرد: قصد اصلی از اجرای هدفمندی این بوده که موتور تولید راه بیفتد. ما باید در گام بعدی این اصلاح را انجام دهیم و امیدواریم لایحه دولت هم حاوی این نکات باشد.
وی در ادامه اجرای صحیح قانون سیاستهای اصل 44 را خواستار شد و گفت: در اصل 44 سه موضوع واگذاری، مقرراتزدایی و آزادسازی وجود دارد اما ما بیشتر به سمت واگذاری رفتیم آن هم واگذاری قلابی به نیمه دولتیها و واگذاری بابت بدهی.
لاریجانی با انتقاد از نحوه اجرای طرح سهام عدالت نیز اظهار کرد: سهام عدالت چیزی است که فقط اسمش را مطرح کردیم اما سیستمهای نیمه دولتی آن را اداره میکنند، این چه حسنی دارند؟ قصد ما این بود که این کار به مردم واگذار شود و رقابت به وجود بیاید.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانداران میتوانند در جهت آزادسازی و مقرراتزدایی برای اجرای اصل 44 اقدام کنند، تصریح کرد: در یکی از استانها مزایدهای انجام شده که هفت ماه تا اعلام نتیجه طول کشیده است. اگر کارها اینطور پیش برود سرعتی در این زمینه نخواهیم داشت.
وی با اشاره به پیشبینی 85 هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری شرکتهای دولتی در بودجه، یادآور شد: 37 هزار میلیارد تومان نیز برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شده که جمعش 122 هزار میلیارد تومان میشود در حالیکه کلا واگذاریها در بودجه 15 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست یعنی دولت در سال آینده 15 هزار میلیارد واگذار میکند اما 122 هزار میلیارد تومان حجیمتر میشود. ما باید در اجرای اصل 44 اهتمام جدی داشته باشیم و در این مسیر استانداران بسیار تاثیرگذار خواهند بود.
لاریجانی در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش خصوصی، گفت: از روز اول تا امروز 60 میلیارد دلار به صندوق توسعه تزریق شده که اجمالا عملکرد واقعی چهار تا پنج میلیارد دلار بیشتر نیست پس سازوکار تشویقی رخ نداده و از این منبع استفاده دقیقی نشده در حالیکه باید از این صندوق برای سرمایهگذاری تولیدی استفاده کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین امکان فاینانس داده شده اما ما هنوز معجزهای ندیدهایم در حالیکه باید در استانها مسابقهای برای استفاده از ظرفیت صندوق توسعه و فاینانس وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم کاهش دخالت دولت در حوزه اقتصاد، گفت: تصمیمات نقطهای و لحظهای زلزلهای در اقتصاد ایجاد میکند درحالیکه زندگی اقتصادی مردم باید قابل پیشبینی باشد، متاسفانه تصمیمات لحظهای خیلی به ما آسیب زده و گاهی دخالتها باعث تعطیلی کار میشود.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: مثلا در مورد شیر چند سال پیش قیمت مشخصی از سوی دولت تعیین شده بود که برای دامدار به صرفه نبود و این باعث میشد مقدار زیادی گاوهای شیرده را به کشتارگاه ببرند. اخیرا هم بحرانی در این زمینه ایجاد شد اما دولت سریعا جلسهای گذاشت و قیمت را بالا برد. ما اگر میخواهیم شیر را ارزانتر به دست مردم بدهیم باید یارانه برای آن در نظر بگیریم و وقتی دولت میخواهد دخالتی در جایی کند باید عوارضش را بسنجد که به تولیدکننده فشار نیاید.
لاریجانی با بیان اینکه اجرای عدالت بدون اجرای قانون امکانپذیر نیست، تاکید کرد: اگر قانون اجرا نشود فرصت ارزیابی از شرایط هم از دست میرود، ممکن است قانون در جایی اشکال داشته باشد که میتوان نسبت به اصلاح آن اقدام کرد اما پای قانون ایستادن در انتظام امور کشور موثر است.
وی همچنین از استانداران خواست با تبادل نظر با نمایندگان مجلس در استانها در جهت حل مشکلات مردم حرکت کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش به سالگرد واقعه 19 دی ماه سال 56 در قم اشاره کرد و آن را نقطهی عطفی در انقلاب و پیروزی آن برشمرد.
لاریجانی همچنین به مزاح گفت: من نمیخواهم با صدای ناهنجاری که در اثر سرماخوردگی پیدا کردم سر شما را درد بیاورم، نمیدانم من از آقای روحانی ویروس گرفتم یا ایشان از من که هر دو مریض شدیم و مشکل ویروسی پیدا کردیم!
- پیوست فایل (عکس ،صدا ،فیلم ،اسناد ، مدارک و ... )
* ابتدا فایل های مورد نظر را آپلود ،سپس لينک مستقيم آنها را کپی نموده و در نظر ارسالی درج نمایید .
● معرفی فرخ عبداله زاده سیه کلان
● تبریز توسعه یافته ترین و زیباترین شهر ایران است
● معرفی تبریز - قسمت اول
● بزرگترین پروژه منطقه ارسباران
● جـــوابـــیه
● انتقاد از گزارش نماینده ورزقان
● سامانه ارتباط مستقيم بامسئولين وزارت كشور و استانداري
● کارنامه نمایندگان ورزقان - خاروانا
● با تغییر عنوان مس سونگون از هرگونه خدمت به ورزقان دریغ شد
● سخنی با نماینده محترم ورزقان
● جنگل های ارسباران، بهشت گمشده ایران زمین
● انتقاد از نماینده محترم شهرستان ورزقان
● معرفی و شماره تلفن تماس دفاتر مدیران،مسوولین و نمایندگان استان
● انتخاب رئيس جدید مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي
● باید ها و نباید های روزه داری در ایام ماه مبارک رمضان
● یکهزار و 156 اثر آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی
● كميته نظارت بر پايانه هاي مسافربري آذربايجان شرقي تشكيل شد
● مدیری که حکمش خشک نشد
● معرفی شهرستان ورزقان
● بازدید بخشدار مرکزی ورزقان از روستای چای کندی خیرالدین
● وظايف شوراي نگهبان در احراز صلاحيت از دیدگاه مقام معظم رهبری
● آتش سوزی خط لوله گاز در شهر ورزقان
● تبریز آینده ، شهری با توسعه متوازن
افراد آنلاین : 13 تعداد نظـرات : بازدید کـل : 6,119,200 |
تمامی حقوق این سایت مرتبط به فرخ عبداله زاده بوده و کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد. |
18.220.97.0 : آي پي شما Safari 5.1 : مرورگر : سيستم عامل |
* خواهشمند است در به کار بردن نام اشخاص اصل ادب و احترام را رعایت فرمایید.
* لطفا دیدگاه های خود را مرتبط با موضوع مطالب درج نمایید.
* نمایش نظرات به معنی تایید یا رد آنها نمیباشد.
* مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده کاربران عزیز میباشد.