close
تبلیغات در اینترنت
«غدیر» آمد تا «قربان» قربانی نشود
سه شنبه 21 آذر 1396

اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال

به وب سـایت شـخصی و پـایگاه اطلاع رسانی فـرخ عـبدالـه زاده خــوش آمدید.


سامانه پیامکی :

50001333334389

موضوعات
■ اخبار :
□ مقام معظم رهبری
□ ریاست جمهوری
□ قوه قضاییه
□ مجلس شورای اسلامی
□ وزارت کشــــور
□ اســتانداری
□ فـرمانداری
□ بخشداری
□ شـهرداری
□ شورای شهر
□ میراث فرهنگی
□ آموزش و پرورش
□ تبریز
□ ورزقان
□ خاروانـــا
□ سـیه کلان
□ ورزقــان نــیـوز
□ سایر شهرستانها
□ مهمترین خـبرهای روز
□ اخبار امام جمعه محترم
□ جدیدترین خبرهای دولت
□ جدیدترین خبرهای استان
□ جدیدترین خبرهای ورزقان
□ جدیدترین خبرهای کلیبر
□ جدیدترین خبرهای اهر
□ اخبار مس سونگون
□ اخبار روستاها
□ بـسیج
■ اخبار اختصاصی انتخابات :
□ مجلس شورای اسلامی تبریز
□ شورای اسلامی شهر تبریز
□ مجلس شورای اسلامی ورزقان
■ معرفی شخصیت ها :
□ مقام ریاست جمهوری
□ مجلس شواری اسلامی
□ شورای اسلامی شهر و روستا
□ چهره های شناخته شده
■ معرفی مناطق جغرافیایی :
□ کشور عزیزمان ایران
□ استان آذربایجان شرقی
□ شهرستان های آذربایجان شرقی
□ روستاهای شهرستان ورزقان
■ گالری عکس :
□ طبیعت آذربایجان
□ روستای سيه کلان
■ یادداشت ها
□ عبداله زاده
■ مناسبت ها :
□ تبریـــک
□ تسلیت
مطالب اختصاصی

دسته : مناسبت ها : ,

«غدير» آمد تا «قربان» قربانی نشود

عید قربان تا عید غدیر خم

علی‌رغم قرن‌های متمادی فاصله بین ریشه‌های تاریخی دو رویداد قربان و غدیر، قرابت تقویمی این دو عید سعید و نهایتاً اتصال این دو مناسبت، به ایام محرم و حماسه حضرت سیدالشهدا(ع) از فرازهای پرمفهوم و شگفت تقویم اسلامی است. دو رویداد تاریخی، از نقطه‌نظر ابعاد وحیانی، مشترک هستند اما این، غدیر است که در سیر تاریخی خود، تاثیر واقعه قربان را پررنگ و بلکه تکمیل می‌کند. به عبارت دیگر، «قربان» بدون برخورداری از مفاهیم غدیر، تجربه نبوت پیمبری است که برای اثبات رسالت خود، باید فرزندش -عزیزترین داشته‌‌اش- را ذبح کند. تجربه‌ای که دست‌کم با استناد به متون تاریخی می‌توان گفت که تا سرزدن آفتاب ولایت اسلامی، تجلی اجتماعی چشمگیری نداشت و بیشتر، در قالب کرامات و روایات انبیای الهی، مطرح بود.

قرآن کریم، به وضوح بر نبوت اسماعیل(ع) تاکید دارد: وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا؛ و در این کتاب (آسمانى) از اسماعیل (نیز) یاد کن که او رسول و پیامبرى (بزرگ) بود.» (مریم/ 54)

به این ترتیب و با گذشت قرن‌ها، رسالت اسماعیل، به ذریه گرانقدر ایشان، حضرت محمد (ص) می‌رسد تا نبی مکرم اسلام، با تکمیل رسالت اسماعیلی و تسری آن به ساختارهای اجتماعی و سیاسی زندگی انسان، جامعه را در مسیر تعالی و ترقی هدایت کند. در این راه، دشواری‌های بسیار می‌بیند.خاکروبه بر سرش می‌ریزند، ساحرش  می‌خوانند. نقشه قتلش را می‌کشند. دندان مبارکش را می‌شکنند. اما او رحمت‌اللعالمین و بزرگترین مصلح اجتماعی تاریخ بشر است و  در مقابل جاهلیت خشن عرب، بی‌آنکه لحظه‌ای از پای بنشیند، با منطق عطوفت و مودت، نبوت خود را پی می‌گیرد.

متن کامل را در ادامه مطلب همراه ما باشید ...

 نبوتی که سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل، بر گستره کره خاکی، از آسیا گرفته تا آفریقای مرکزی و حتی بخش‌های مهمی از اروپا، پرتو می‌افکند اما با این حال و علی‌رغم گذشت 23 سال، این رسالت الهی و تاریخی ، هنوز کامل نیست. به این ترتیب، در سال دهم بعد از هجرت، آن‌گاه که در آخرین حج عمر شریف خود، « قربان» -این واپسین فریضه حج- را پشت سر می گذرد، دست تاریخ‌ساز علی (ع) را در غدیر خم و در میان مسلمانانی که همراه او از حج و قربانی فارغ شده‌اند، بلند کرده و ایشان را به عنوان ولی امت خود بر می‌گزیند. اما آن رسالت شگفت اسماعیلی که در آغاز از آن سخن گفته شد، هنوز به منصه ظهور نرسیده است. اینجاست که علی(ع) و فاطمه(س) و همچنین 10 فرزند بزرگوارشان، در مسیر هدایت فکری، اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی، عاشقانه و عارفانه، یکی پس از دیگری، از زلال چشمه شهادت می‌نوشند و وجود مبارک خود را قربان دوست می‌کنند. به عبارت دیگر این، مفهوم غدیر و استمرار انبیای الهی است که با میدان‌داری 14 برگزیده الهی، تاریخ را به سمت حقیقت و روشنایی پیش می‌بَرَد؛ که اگر جز این بود، امروز، واقعه عظیم «قربان» قربانی قصه‌پردازی‌های تاریخی شده بود و چیزی جز یک ماجرای دوردست و شیرین، از آن باقی نمانده بود.

 

در این میان، امام حسین(ع)، به عنوان شخصیت بزرگواری که نام و یادش، بیش از سایر ائمه هدی(ع) با فرهنگ شهادت عجین است، در کنار جد بزرگوارش اسماعیل(ع)، یکی از دو ذبیح‌الله بزرگ تاریخ است؛ البته با این تفاوت که اسماعیل، به خواست خدا، درست در آستانه فرود تیغ، جان سالم به در می‌بَرَد؛ تا اضطراب پدرش ابراهیم(ع) فرود آید. اما حسین(ع) بی‌آنکه لحظه‌ای تشویش و تردید بر دل راه دهد، خود، فرزندان و یاران بزرگوارش را یکی پس از دیگری، به قربانگاه می‌سپارد. صلی الله علیک یا اباعبدالله. 

 


*********************************

متن ارسالی از دکتر میر اعتماد عمادی (مدیرکل روابط‌ عمومی و بین‌الملل شهرداری تبریز)

دکتر میر اعتماد عمادی - مدیرکل روابط‌ عمومی و بین‌الملل شهرداری تبریز


ارسال نظر برای این مطلب
توجه :
* خواهشمند است در به کار بردن نام اشخاص اصل ادب و احترام را رعایت فرمایید.
* لطفا دیدگاه های خود را مرتبط با موضوع مطالب درج نمایید.
* نمایش نظرات به معنی تایید یا رد آنها نمیباشد.
* مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده کاربران عزیز میباشد.

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

- پیوست فایل (عکس ،صدا ،فیلم ،اسناد ، مدارک و ... )

* ابتدا فایل های مورد نظر را آپلود ،سپس لينک مستقيم آنها را کپی نموده و در نظر ارسالی درج نمایید .

احادیث و کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام

تبریز 2018

آرشيو
اشتغالزایی

ارس فورج - گروه صنعتی ارس فرمان تبریز

QR Contact

QR Code -Abdolahzadeh.ir



افراد آنلاین : 6
تعداد نظـرات :
بازدید کـل : 2,606,652

تمامی حقوق این سایت مرتبط به فرخ عبداله زاده بوده و کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد.
توجه : کاربر گرامی فعالیت شما در این سایت ثبت شده و قابل پیگیری می باشد.
Copyright © 2017

54.221.73.186 : آي پي شما
: مرورگر
: سيستم عامل